Angličtina a Anglie s Adélou i pro 40+

Londýn u nohou Část první: Kanary Wharf, DLR, lanovka Emirates Airline

Aaach…má láska…Londýn. I love London!

Víte, odkud se můžete pokochat celým Londýnem v jednom okamžiku a nemusíte nachodit nekonečné kilometry? Podívejte se na něj z výšky!

Na výběr vám dám hned několik možností anebo využijte všechny, stojí to za to! Jak se říká, to musíte vidět must see! Koukneme se na něj při naší tour z nejvyšší budovy západní Evropy, The Shardu, která má 310 metrů, i z kabinové lanovky Emirates Airline a Tower Bridge. Milujete výhledy? Pokud ano, čtěte dál.

Co s sebou: dobrý žaludek, foťák a úsměv na tváři (ten nám se synem nechyběl, viz. fotka z pasáže poblíž Temže, kterou jsme si tam hned nechali vytisknout).

Společná fotka s mým synem Pájou

 

Čas potřebný k výletu je okolo 7 hodin. 

PLÁN TRASY:  Stratford – DLR – Canary Wharf – North Greenwich – lanovka Emirates Airline – Jubilee Line – The Shard – tržiště Bourgh Market – pěšky cca 15 minut okolo HMF Belfast -Temži máte po levé ruce -Tower Bridge

Když za mnou syn Pája přiletěl 2. července 2014 do Anglie, strávit se mnou 10denní dovolenou, tak se nejvíc těšil na výlet do Londýna.

Představení Londýna a všech jeho tradičních památek už měl za sebou z března 2014. Bydleli jsme v Jubilee Hotel. Pěkný gregoriánský dům je hned vedle autobusového nádraží Victoria Bus Station a pět minut od vlakového nádraží Victoria, deset minut od lože královny :), Buckingamského paláce.

Tehdy prošoupal jeho nejmilejší botasky a nemínil tuto zásadní chybu opakovat.

 

Jubilee Hotel v centru Londýna

 

Tentokrát Londýn ležel u nohou nám! Nemusel se obtěžovat obcházet Londýnské památky jako podomní obchodník obchází své zákazníky. Pro jeden den byl králem Londýna on a díval se na něj pěkně zpatra! (vy, co máte doma děti podobného věku mě jistě teď chápete )

PŘÁNÍ A POŽADAVKY SYNA:

  • Chtěl se především vypravit na nejvyšší budovu západní Evropy, The Shard, dosahující výšin 310 metrů s výhledem až 64 km.
  • Přiblížit  se k nejmodernějším mrakodrapům obchodního a finančního centra Canary Wharf.
  • Také ho fascinovala počítačově řízená dráha DLR, Docklands Light Railway, 27kilometrová trať bez řidiče, kterou 31. července 1987 slavnostně otevřela královna Alžběta II.
  • Toužil se vznášet nad Temží, ve výšce 90 metrů, v jedné z kabin lanovky Emirates Airline, vystavěné pro odlehčení dopravy při Letní Olympiádě v roce 2012. Vychutnávat si odsud unikátní výhledy od Olympijského parku až po Greenwiche. 
  • Lákalo ho se projít nad Temží prosklenou částí mostu Tower Bridge v rámci expozice Tower Bridge Exhibition.

Z nejvyšších a nejzajímavějších míst Londýna jsme nasávali pulsující atmosféru světového velkoměsta. Jen vědomí, že do Londýna každoročně zavítá více než 30 miliónů návštěvníků, v nás vyvolávalo závrať a pocit vzrušení z prožívání nevšedního a to jsme ještě nebyli ve výšce 310 metrů, která na nás čekala na Střepu neboli The Shard.

Teď už podrobněji k našemu Dni D, který jsem dopředu naplánovala na 5. července 2014. První, first of all,  co jsem udělala, bylo obstarání lístků na vlak. Žiju na východě Anglie v hlavním městě kraje Suffolk, Ipswich, kde pečuji o anglického pacienta. Můj příběh si můžete přečíst tady. Proto byla volba jasná! Operuje zde vlaková společnost Greater Anglia, která nás přesune do Londýna za hodinu a čtvrt.

Tipy na koupi lístků:

Lístky jsem objednávala i platila online přes internet na jejich stránkách zde. Zařizovala jsem je dva týdny dopředu, je výhodnější cena. Ta se také odvíjí od konkrétní hodiny a určitého dne v týdnu.

Obecně platí, že lístky jsou levnější pokud cestujete po 9.30 hod. ranní v tzv. off-peak době a po 21 hod. večerní, kdy jezdí méně lidí, ale nemusí to tak být vždy. Zakoupení zároveň i zpáteční jízdenky Return ticket (cesta tam a zpátky), vychází zpravidla lépe než pouze jednosměrná Single ticket.

Pokud jste skupina o alespoň třech lidech žádejte skupinový lístek Group ticket. Pro děti Child ticket nad 5 let dostanete o 50% levněji než lístek pro dospělého.

Můžete využít plánovač trasy journey plannerkterý je k dispozici přímo na stránkách společnosti Greater Anglia. Užitečná informace pro vás, děti do 5 let mají jak dopravu, včetně londýnského metra a autobusů, tak většinu vstupů na památky v Anglii zdarma. Nás stála jízdenka tam každého 16,50 libry, vyráželi jsme ráno v 8:43 hod. a za zpáteční lístek jsem platila jen 9 Liber, protože jsme opouštěli nádraží Liverpool Street Station v pozdějších hodinách.  Tady je rozdíl v ceně jízdenky až 15 Liber, pokud chcete jet zpátky už okolo 17 hod.

Ipswich byl náš startovní bod, vy se můžete přidat přímo z Londýna ze stanice metra Stratford.

Vlak přijel na čas a z míst u okýnka si už v klidu užíváme výhled na anglický venkov, nekonečně zelené pastviny se stádem ovcí a občas mineme nějaké to stavení s červenými cihlami. Ani jsme se nenadáli a byl tu výstup na stanici Stratford (předposlední stanici před konečnou zastávkou Liverpool Street Station) , kam jsme dorazili okolo 10 hodiny ranní.

 

 

Vy už nejspíš v Londýně jste a pokud jdete v našich královských šlépějích, posuňte se na stejnojmennou stanici metra StratfordPřímé spojení je po červené Central lineOdtud je vstup na dráhu DLR , značenou v plánku metra zelenobíle. Nadzemka je součástí městské hromadné dopravy, použili jsme Oyster Card, platná je zde i Travelcard.

Nedočkavě jsme obsadili úplně přední místa v prvním vagonu a dychtivě čekali až vyjedeme. Překvapilo nás, že u ovládacího pultu seděl pracovník DLR tzv. PSA- Passenger service agent.

Dozvěděli jsme se, že jde o předpis, kdy v případě výpadku počítačů, přebírá řízení dráhy. Mysleli jsme si, že když je souprava řízena na dálku, bez fyzické přítomnosti řidiče, nebude tam vůbec nikdo.

Projížděli jsme sedmi stanicemi:

  1. Pudding Mill Line
  2. Bow Church
  3. Devons Road
  4. Langdon Park
  5. All Saints
  6. Poplar West
  7. India Quay,
  8. Canary Wharf

 

Docklands Light Railway (DLR) je systém bezobslužné lehké kolejové městské hromadné dopravy ve východní části Londýna, v oblasti Docklands. DLR je oddělen od metra, má oddělenou dráhu a odlišné vlakové soupravy ale v místech, kde se tyto dva systémy potkávají jsou integrovány, včetně jednotného systému jízdného. Trasy DLR jsou zobrazeny na mapě metra. Všechny vlaky jsou řízeny počítačově bez přítomnosti řidiče i když v soupravě je vždy přítomen pracovník DLR (Passenger service agent – PSA ), který je zodpovědný za kontrolu jízdného a také v případě výpadku počítačového řízení přebírá řízení soupravy.

Mohli jsme si kouzlo této unikátní dráhy dosytosti vychutnat. Syn Pája stihl natočit i video. Svezte se s námi alespoň virtuálně. 🙂

Osmou zastávkou byl náš cíl Canary WharfJeště celí v euforii z unikátní jízdy jsme vystoupili na Canary Warf a šli směrem k mrakodrapům. Pohled je to dechberoucí, ručím vám za to, že budete uchváceni blyštícím se kovem a sklem. Všude, kam až vaše oko dohlédne, se tyčí mrakodrapy až do nebe.

 

Canary Wharf z Greenwiche

 

Kontrastem k tomuto světu tvrdého byznysu a kravaťáků je oblast bývalých doků, Docklands, které jsou hned vedle byznys centra. Kouzelně se tu prolíná stará doba Sherlocka Holmese a doba Železné Lady The Iron Lady Margaret Thatcherové. Byl to zvláštní pohled, ale vůbec mi to nevadilo, naopak, mělo to své zvláštní kouzlo.

 

Po tomto nádherném zážitku jsme neradi sjeli dlouhými schody do hlubin metra. Čekal nás krátký přejezd na další stanici metra North Greenwich.                                                              

A už jsme po 11 hodině u obrovské budovy O2 Arény. Zabočili jsme vpravo od metra a po pouhých pěti minutách náš zrak zacílil na lanovku Emirates Airline.  Platí zde Oyster Card, odečetlo se nám něco přes 3 Libry.

 

Po vstupu Emirates Airline jsme se vyfotili s profi letuškami.

 

Po chvilce usedáme do jedné z kabinek a začínáme stoupat. Kocháme se blyštící se Temží zalitou slunečními paprsky a dráhou, kterou za sebou nechává surfař na vodních lyžích pod námi.

Po výstupu z lanovky jdeme k vedlejší budově Crystal Palace, kde navštívíme superluxusní WC. 

Kdo je už hladový, může si vybrat z nabídky v místní kavárničce  něco dobrého na zub. My si tu nic nedáme a vyrážíme dál po trase. Po zpátečním přejezdu přes řeku se stavujeme v pojízdné kavárničce. Vůně kávy a stoly se židličkama zvou k posezení. Já si dávám svou oblíbenou kávu Latte.

Hi, I will have Latté, please. Sure. It is 2.20, please. Here you are.  Thank you. Have a nice day. You too. 🙂

Teď už zpátky na stanici metra North Greenwich a přímo po šedivé Jubilee Line k The Shard, kde máme být mezi 13:00 a 13:20. Pokračování najdete v dalším článku tady.

Tip na zahradu v oblacích, kde je vyhlídka zdarma je v tomto článku.

Dobrodružné toulky Londýnem a skvělé počasí!

Adéla

Adéla
"Miluju Anglii a angličtinu a svou vášeň šířím dál jako trenérka mluvené angličtiny a navigátorka do Anglie, abyste si i vy mohli splnit své sny - žít, pracovat nebo cestovat po Anglii a přitom se domluvili."
Ve 40 letech si odjezdem do Anglie splnila dávný sen a zároveň vyřešila těžkou životní situaci. Z plánovaného roku jako Au Pair, bylo dalších dva a půl na pozici pečovatelky a hospodyně.
Je autorkou e-booku Jak odstrojit 13 strašáků, kteří Ti brání odjet do Anglie, který vás posune blíže ke konečnému rozhodnut.
Své zkušenosti a praktické rady, jak vše zrealizovat předává v manuálu Jak uspět v Anglii i bez peněz a jen se základy AJ.
Její cestu za angličtinou a do Anglie najdete zde.
Adéla je zakladatelkou i dalšího projektu s názvem Ženy ve světě. Aktuálně píše knihu, kde líčí strasti a slasti dvou AP, jedné 20leté a druhé 40leté s názvem ZE ZOUFALSTVÍ DO ANGLIE aneb AU PAIR VE 40 versus ve 20.

Vidíte se už v letadle do Anglie, ALE máte strach?

S e-bookem ZDARMA budete blíže ke konečnému rozhodnutí.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.