Živnost a daně v Anglii: Pozor na kostlivce ve skříni

Když se mi po roce života v Anglii jako Au Pair, povedlo získat práci hospodyně a pečovatelky ve městě Bath, u staršího manželského páru, potřebovala jsem se zaregistrovat jako osoba samostatně výdělečně činná, anglicky „Self – employed“.

Let se společností Easy Jet

Popíšu vám své zkušenosti, které jsem nasbírala a jak jsem postupovala. Zpočátku pro mě nebylo lehké se v systému vyznat a proto věřím, že se vám článek hodí.

Nejsem expert v tomto oboru, ale dám vám několik tipů, kam se obrátit o radu a pomoc.

Obsah článku:

  1. Kde hledat práci ve Velké Británii a dalších státech EU
  2. Kde se zaregistrovat jako „Self-employed“
  3. Co je potřeba mít zařízeno ještě před samotnou registrací
  4. Jak probíhá placení do systému národního pojištění (NIC)
  5. Daňové přiznání– Self Assesment Tax Return
  6. Kam zajít pro radu – Citizens Advice Bureau
  7. Příklad výpočtu daní u jednoduchých případů
  8. Jak a kde nahlásit změnu adresy
  9. Osvobození od placení do Národního pojištění
  10. Co zařídit po návratu z Velké Británie
  11. Moje zkušenost z placení daní po návratu do ČR

 

Kde hledat práci ve Velké Británii

  1. přes agenturu, u kterých většinou pracujete právě jako Self-employed,
  2. práci si najděte sami např. přes inzeráty na portálu pro Čechy a Slováky Pohyby či na Fleku (to byl můj případ),
  3. přímo na britských portálech jako je Gumtree Gumtree.com, Jobcentre Plus (vládní agentura) Jobcentreguide.org, Indeed Indeed.co.uk.

Tady je víc informací, jak nalézt práci v zemích EU s dalšími užitečnými odkazy, jako je například tento inzerát (publikovaný koncem března 2018), ve kterém hledají pracovníka na pozici Support Worker do hrabství West Sussex.

 

  • Zaregistrujte se na stránkách HMRC pod označením „Self assesment“.

 

Co je potřeba mít zařízeno ještě před samotnou registrací

  • Při registraci už musíte mít číslo národního pojištění NIN (National Insurance Number).
  • Otevřený účet v anglické bance.

Tip: NIN a účet v Baclays bance jsem si zařídila těsně před koncem pobytu jako Au Pair.

Po vyplnění registrace mi bylo přiděleno„UTR number“neboli registrační číslo, které jsem si poznamenala pro pozdější jednání s úřady, stejně jako předtím získané číslo národního pojištění (National Insurance Number) „NIN“.

 

Jak probíhá placení do systému národního pojištění (NIC)

-Class 2 National Insurance Contributions (NIC)

Platby NIC byly v dubnu 2015 sloučeny s daní ( 2.80 libry týdně) a proto nemusíte nic dopředu platit. Tato povinná platba se vám připočte k dani.

 

Možnost průběžného placení NIC

Je zde možnost zažádat o placení NIC průběžně tak, jako tomu bylo před dubnem 2015.

Hledejte  „Set up a budget Payment Plan“.

 

Daňové přiznání– Self Assesment Tax Return

Daňové přiznání se podává1x ročně. Daňový rok ve Velké Británii je přibližně od dubna do dubna. 
Daně si podáte buď sami nebo můžete využít služeb daňového poradce (v tom případě je lhůta pro podání daňového přiznání prodloužena).
To je podobné jako u nás. 
Více informací na webu HMRC.
Způsoby podání daňového přiznání
  • Papírová forma – formulář musíte poslat do konce října.
  • Online podání stačí do konce ledna, na svůj osobní účet se přihlaste zde www.gov.uk/personal-tax-account.

Pokud potřebujete poradit využijte například služeb charitativní organizace s názvem Citizens Advice Bureau zdarma.

Koukněte na tento web a zjistěte, kdo musí podávat daňové přiznání.

Kde získat papírový formulář k vyplnění daňového přiznání

  • Formuláře dostanete na vyžádání z HMRC – HM Revenue and Customs poštou na vámi udanou adresu spolu s dalšími informacemi. Při telefonátu s úřednicí se skotským přízvukem jsem se zapotila, ale zařídila jsem, co jsem potřebovala zařídit. ♥
  • Formulář si vytisknete z internetu.

 

Kam zajít pro radu přímo ve Velké Británii

  • Citizens Advice Bureau

Jde o charitativní organizaci, která radí zdarma v mnoha oblastech života včetně daňových otázek. Sama jsem tuto službu využila, když jsem pracovala v Ipswichi, když jsem poprvé podávala daňové přiznání. Tam sídlí hned za rohem autobusového nádraží na adrese 19 Tower St, IP1 3BE, Ipswich, Velká Británie. Webové stránky zde.

Také FB kamarádka Iva se na ně na mé doporučení obrátila při sporu se sousedy ohledně pokácení stromu.

První schůzka (osobní nebo po telefonu) je bez objednání a je na ni určen časový limit 10 – 30 min. Zhodnotí se, zda je potřeba druhá schůzka, která už je na objednání.

Postup: Na recepci jsem sdělila o jaký problém se mi jedná. Vyplnila jsem jednoduchý formulář a čekala jsem až přijdu na řadu. Pomohli mi ochotně s vyplněním daňového formuláře. Dovysvětlili jinými slovy složitější výrazy. Vše zdarma.

 

Příklad výpočtu daní u jednoduchých případů

Daně si můžete dopředu spočítat, abyste měli přehled, kolik budete přibližně odvádět. Není to nutné, protože HMRC částku vypočítá za vás a pošle výměr dopisem.

Od vydělaných peněz odečtěte nezapočitatelnou položku cca 9 440 liber (každý rok se mírně navyšuje).

Z této částky vypočítejte 20%. Pokud máte odpočitatelné výdaje apod. bude částka trochu jiná.

K tomu připočítejte Class 4 National Insurance.

Spolu s vyměřením daně se ještě připočítává 9% z cca 2 832 liber tj. 255 liber. To se liší podle příjmu.

Pro zjednodušení uvedu konkrétní příklad za daňové období 2013/2014:

  • Vydělaná částka 10 590 liber.
  • 10 590 – 9 440 = 1 150
  • 20% z 1 150 = 230 liber
  • Plus 4 National Insurance Contributions 9% z 2 835 Liber= 255.15 liber
  • Tj. 485.15 liber
  • Plus 2 National Insurance Contributions cca 140 liber.
  • Odvod daně dělá celkem 630.15 liber.

 

Jak a kde nahlásit změnu adresy nebo jména

Nezapomeňte včas nahlásit případnou změnu adresy nebo jména, předejdete tak zbytečným potížím. Více informací na webu HMRC.

Způsoby nahlášení změny adresy:

  1. Doporučuji poslat doporučeným dopisem.
  2. Telefonicky v pracovní hodiny od Po do Pá 8.30 – 17.00 hod.

Připravte se na to, že telefonní linky jsou často přetížené a není neobvyklé čekat na spojení s pracovníkem 30 minut i více.

Tip: Ideální je volat hned ráno. Z ČR zadejte předvolbu Velké Británie 0044, následuje telefonní číslo bez zadání první nuly (v dopise od HMRC je číslo v tomto formátu 0300 200 3310). Vytočte 00 44 300 200 3310.

Osvobození od placení do Národního pojištění – formulář CF 10

Každý rok je určena přesná částka, která se pohybuje okolo 5 500 liber. Pokud jste nevydělali víc jak 5 500 liber, neplatíte do národního pojištění. Můžete si zažádat i o osvobození od placení národní pojistky „National Insurance Contributions“.

Berte na zřetel, že poté se nebude doba práce ve Velké Británii započítávat do důchodu.

  • Zrušte živnost online (pokud jste tak neučinili už před odjezdem).
  • Zaregistrujte se ( pokud jste ihned po příjezdu do ČR nezačali pracovat) na Úřadu práce ČR.
  • Nezapomeňte na registraci na zdravotní pojišťovně.
  • Zažádejte o evropský formulář U1 (starší varianta E 301), pokud už nemáte vyřízeno ještě před odjezdem z Velké Británie, na pobočku Úřadu práce EURES (pro Pražáky je v ulici Domažlická 11 na Praze 3). Telefonní kontakt 950 178 030. Na tyto dvě čísla jsem osobně volala koncem března 2018. Proč, popisuji na konci článku.

Moje zkušenost z placení daní po návratu do ČR

  • V říjnu 2016 jsem řešila poslední daňové přiznání za daňové období duben 2015 – březen 2016. Aspoň jsem si tehdy myslela, že je poslední.
  • Na mou českou adresu mi úřad HMRC poslal formulář, který jsem vyplnila dle postupu z minulých dvou let a koncem září odeslala na HMRC.
  • Určenou částku jsem poslala online přes internetbanking z účtu u Barclays banky, který jsem ještě měla aktivní. Vše proběhlo v pořádku.
  • V létě 2017 mi přišel další daňový formulář na období, kdy jsem už v Anglii vůbec nepracovala a nežila. Brala jsem to jako omyl, ale raději jsem ho chtěla odeslat s informací, že už se mě daňové přiznán za toto období netýká. Jenže jsem v té době řešila refinancování hypotéky a na připravený formulář jsem položila ty hypoteční a na odeslání pozapomněla…
  • Potíže začaly začátkem roku 2018, kdy jsem obdržela výzvu o zaslání přiznání online, ať si včas napíšu o PIN, které je k tomu potřeba. Vše bych musela zvládnout do 31. ledna. To už jsem nestihla, protože dopis se ke mně dostal poslední lednový den.
  • Zaslala jsem dopis s přiloženou kopií o zrušení živnosti na konci roku 2015 a vysvětlením, proč jsem daňové přiznání nezaslala. Na dopis nikdo nereagoval.
  • V březnu mi přišla upomínka s únorovým datem a penále 100 £  (při dodatečném zaslání do jednoho měsíce) a informací o pokutě 1 000 liber (při zaslání do tří měsíců) procentuální narůstání úroků za nezaplacené daně.

Řešení mé situace

To už jsem byla silně nervozní a začala věc intenzivně řešit.
  • Poslala jsem e-maily na lidi a organizace, zabývající se prací a daněmi ve Velké Británii s prosbou o radu.
  • Hned druhý den jsem měla v e-mailové schránce první odpověď, která se shodovala s mým názorem, že nejlepším a nejrychlejším řešením je zavolat přímo na HMRC.
  • Volala jsem na EURES (Ministerstvo práce a sociálních věcí) na pražskou pobočku s telefonním číslem +420 950 178 030.
  • Úředník mi sdělil, že nejlepší je kontaktovat je telefonicky.
  • Pokud budu mít podezření na nesprávný postup, mohu se obrátit na organizaci Solvit (pomoc při nesprávné aplikaci práva EU ze strany veřejnoprávných orgánů). Víc neporadí, mají prý na starosti velký počet zemí a nemají podrobnější informace, ani další možnosti, jak věc řešit.
  • Solvit daný úřad upozorní na to, jaká máte práva, a pokusí se spolu s ním váš problém vyřešit.
  • Požádala jsem úředníka o telefon na Solvit, ale nevěděl (mám si najít na internetu). Při psaní tohoto článku jsem zjistila, že je kontakt uveden přímo na jejich webu s plno dalšími užitečnými odkazy. Např. na Europass, Erasmus +, Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, Europe Direct, EurActiv.cz atd.

Průběh telefonátu na HMRC (19. března 2018)

Před telefonátem jsem si připravila tyto údaje:
  • důvod telefonátu,
  • jméno a adresa,
  • číslo NIN,
  • číslo UTR.

Samotný telefonát:

  • vytočení čísla 00 44 300 200 3310,
  • 15 minut čekání, až přijdu na řadu (hraje neutrální hudba a občas mi hlas sdělí, že budu přepojena na jednoho z poradců, jak nejdříve to bude možné),
  • 14 minut vyřizování (nejdřív jsem mluvila s jednou úřednicí, která mě po zjištění důvodu volání přepojila na kolegyni).

Přestože jsem hned na začátku hovoru sdělila, že od konce roku 2015 už ve Velké Británii nepracuji a vrátila jsem se zpátky domů do ČR, musela jsem odpovídat na otázky úřednice.

Doplňující dotazy:

  • příjmu z důchodu,
  • ze sociálních dávek,
  • z nemovitostí,
  • dědictví,
  • darů
  • či dalších příjmů z jiných zdrojů.

Na všechny otázky jsem odpověděla ne. Úřednice mi sdělila, že zruší penále a nemusím nic platit.

Pošlou mi potvrzující dopis, poté budu na 100% vědět, že mám vše vyřízeno a nastane můj osobní daňový happy end, na který se už moc těším.

Po telefonátu jsem si dala panáka rumu, co zbyl od pečení. :) Držím vám palce, ať vše okolo daní zvládnete a případné obtíže zdárně vyřešíte i bez panáka.

Update:

Ve středu 11. 4. 2018 se ve schránce objevila známá hnědá obálka značící očekávaný dopis z HMRC.

 

Sdělují, že souhlasí s tím, že nemusím podávat daňové přiznání za daňový rok 2016-2017 z důvodů, které jsem jim sdělila.

„You told us that for the tax year 2016-2017 you no longer need to send us a Self Assessment tax return. We agree and withdraw the tax return we sent you for 2016-2017.“

Dále se v dopise píše, že pokutu za nevyplnění daňového přiznání zruší. :)

 „We will cancel the penalties that we charged you for not filing the 2016-2017 tax return on time.“

Důvod proč jsem vůbec měla nahlásit, že si myslím, že nemusím posílat daň. přiznání jsem našla v tomto odstavci na webu.

Dozvěděla jsem se, že pokud obdržíme požadavek na zaslání přiznání, musíme dát vědět i v případě, že se domníváme, že nemusíme za dané období daňové podání podávat.

„If you get an email or letter from HM Revenue and Customs (HMRC) telling you to send a return but you don’t think you need to, check if you need to send a return.

If you don’t need to send a return, you must tell HMRC either:

  • online – you’ll need to set up a Government Gateway account if you don’t have one
  • by phone or post

You may have to pay a penalty if you don’t tell HMRC. Můžete platit pokutu, pokud to nesdělíte úřadu HMRC.

Adél

Adéla Kubešová
40+! No a? Změň svůj život, začni si plnit sny a třeba odjeď i do Anglie.

Pomáhám ženám rozmluvit se anglicky a zažehnout v sobě znovu odvahu a touhu žít život na plné pecky.

Ve 40 letech jsem si odletem do krásné Anglie splnila dávný sen a zároveň vyřešila těžkou životní situaci. Z plánovaného roku jako Au Pair, bylo dalších dva a půl jako pečovatelka. Více o mně zde >>

Láká tě Anglie, ALE...? Pak právě pro tebe je e-book ZDARMA Jak odstrojit 13 strašáků, kteří ti brání odjet do Anglie.

Letíš do Londýna? Stáhni si ZDARMA PDF Cestovatelské desatero a cestuj s radostí bez zbytečných starostí.

Dotazy piš na e-mail hello@adelakubesova.cz.
  • Vidíš se už v letadle do Anglie, ALE máš strach?
  • S e-bookem ZDARMA budeš blíže ke konečnému rozhodnutí.
❃ TO CHCI ❃
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Stáhni si e-book ZDARMA

    Ještě váháš, zda odjet nebo neodjet do Anglie?
    Po přečtení e-booku "Jak odstrojit 13 strašáků, kteří ti brání odjet do Anglie"se posuneš blíž ke konečnému ROZHODNUTÍ.
    A co víc!
    Pokud do toho půjdeš, začneš dělat potřebné kroky k překonání obav a splnění svých snů a cílů.

  • TOP 5 článků
  • Rubriky
  • Je libo čerstvé křupavé články?
  • Chceš být v obraze?
  • Sleduj mě i na Instagramu