Angličtina a Anglie s Adélou zvláště pro 40+

Živnost a daně v Anglii: Pozor na kostlivce ve skříni

Když jsem po roce jako Au Pair získala práci hospodyně a pečovatelky ve městě Bath, u staršího manželského páru, musela jsem se i já zaregistrovat jako osoba samostatně výdělečně činná pod pojmem „Self – employed“.

Popíšu vám své zkušenosti, které jsem nasbírala a jak jsem postupovala. Vím, že pro mě nebylo lehké se v systému zpočátku vyznat a proto věřím, že se vám moje zkušenost bude hodit.

Nejsem expert v tomto oboru, ale dám vám několik tipů, kam se obrátit o radu a pomoc.

 

Obsah článku:

  1. Kde hledat práci ve Velké Británii a dalších státech EU
  2. Kde se registrovat jako Self employed
  3. Co je potřeba mít zařízeno ještě před samotnou registrací
  4. Jak probíhá placení do systému národního pojištění (NIC)
  5. Možnost průběžného placení NIC
  6. Daňové přiznání– Self Assesment Tax Return
  7. Způsoby podání daňového přiznání (papírové nebo online)
  8. Kde získat papírový formulář k vyplnění daňového přiznání
  9. Kam zajít pro radu – Citizens Advice Bureau
  10. Příklad výpočtu daní (týká se pouze jednoduchých případů)
  11. Jak a kde nahlásit změnu adresy
  12. Osvobození od placení do Národního pojištění
  13. Co zařídit po návratu z Velké Británie
  14. Moje zkušenost z placení daní po návratu do ČR
  15. Řešení mé situace
  16. Průběh telefonátu na HMRC (konec března 2018):

 

1. Kde hledat práci ve Velké Británii a dalších státech EU

 

  • přes agenturu (u těch většinou pracujete jako Self-employed)
  • práci si najdete sami (např. přes inzeráty na portálu pro Čechy a Slováky Pohyby či na Fleku, to byl můj případ)

 

Více informací, jak nalézt práci v zemích EU s dalšími užitečnými odkazy, jako je například tento inzerát (publikovaný koncem března 2018), ve kterém hledají pracovníka na pozici Support Worker do hrabství West Sussex.

 

 2. Kde se registrovat jako Self employed

  • registrace na stránkách HMRC pod označením „Self assesment“

 

3. Co je potřeba mít zařízeno ještě před samotnou registrací

  • Při registraci už musíte mít číslo národního pojištění NIN (National Insurance Number) 
  • Otevřený účet v anglické bance

Tip: NIN a účet v Baclays bance jsem si zařídila těsně před koncem pobytu jako Au Pair.

Po vyplnění registrace mi bylo přiděleno „UTR number“ neboli registrační číslo, které jsem si poznamenala pro pozdější jednání s úřady, stejně jako předtím získané číslo národního pojištění „NIN“.

 

4. Jak probíhá placení do systému národního pojištění (NIC)

-Class 2 National Insurance Contributions (NIC)

 

Platby NIC byly v dubnu 2015 sloučeny s daní ( 2.80 libry týdně) a proto nemusíte nic dopředu platit. Tato povinná platba se vám připočte k dani.

 

5. Možnost průběžného placení NIC

 

Je zde možnost zažádat o placení NIC průběžně, tak, jako tomu bylo před dubnem 2015.

Hledejte  „Set up a budget Payment Plan“.

 

6. Daňové přiznání– Self Assesment Tax Return

Daňové přiznání se podává 1x ročně. Daňový rok ve Velké Británii je přibližně od dubna do dubna. Daně si podáte buď sami nebo můžete využít služeb daňového poradce (v tom případě je lhůta pro podání daňového přiznání prodloužena). To je podobné jako u nás. Více informací na webu HMRC.

 

7. Způsoby podání daňového přiznání

  1. Papírová forma – formulář musíte poslat do konce října
  2. Online podání stačí do konce ledna, na svůj osobní účet se přihlaste zde www.gov.uk/personal-tax-account

Pokud potřebujete poradit využijte například služeb charitativní organizace s názvem Citizens Advice Bureau zdarma.

Koukněte na tento web a zjistěte, kdo musí podávat daňové přiznání.

 

8. Kde získat papírový formulář k vyplnění daňového přiznání

  • Formuláře dostanete na vyžádání z HMRC – HM Revenue and Customs poštou na vámi udanou adresu spolu s dalšími informacemi (při telefonátu s úřednicí s těžkým skotským přízvukem jsem se pěkně zapotila, ale zařídila jsem, co jsem potřebovala zařídit♥)
  • Formulář si vytisknete z internetu

 

9. Kam zajít pro radu přímo ve Velké Británii

  • Citizens Advice Bureau

Jde o charitativní organizaci, která radí zdarma v mnoha oblastech života včetně daňových otázek. Sama jsem tuto službu využila, když jsem pracovala v Ipswichi, když jsem poprvé podávala daňové přiznání. Tam sídlí hned za rohem autobusového nádraží na adrese 19 Tower St, IP1 3BE, Ipswich, Velká Británie. Webové stránky zde.

Také FB kamarádka Iva se na ně na mé doporučení obrátila při sporu se sousedy ohledně pokácení stromu.

První schůzka (osobní nebo po telefonu) je bez objednání a je na ni určen časový limit 10 – 30 min. Zhodnotí se, zda je potřeba druhá schůzka, která už je na objednání.

Postup: Na recepci jsem sdělila o jaký problém se mi jedná. Vyplnila jsem jednoduchý formulář a čekala jsem až přijdu na řadu. Pomohli mi ochotně s vyplněním daňového formuláře. Dovysvětlili jinými slovy složitější výrazy. Vše zdarma.

 

10. Příklad výpočtu daní (týká se pouze jednoduchých případů)

Daně si můžete dopředu spočítat, abyste měli přehled, kolik budete přibližně odvádět. Není to nutné, protože HMRC částku vypočítá za vás a pošle výměr dopisem.

Od vydělaných peněz odečtěte nezapočitatelnou položku cca 9 440 liber (každý rok se mírně navyšuje).

Z této částky vypočítejte 20%. Pokud máte odpočitatelné výdaje apod. bude částka trochu jiná.

K tomu připočítejte Class 4 National Insurance.

Spolu s vyměřením daně se ještě připočítává 9% z cca 2 832 liber tj. 255 liber. To se liší podle příjmu.

Pro zjednodušení uvedu konkrétní příklad za daňové období 2013/2014:

  • Vydělaná částka 10 590 liber.
  • 10 590 – 9 440 = 1 150
  • 20% z 1 150 = 230 liber
  • Plus 4 National Insurance Contributions 9% z 2 835 Liber= 255.15 liber
  • Tj. 485.15 liber
  • Plus 2 National Insurance Contributions cca 140 liber.
  • Odvod daně dělá celkem 630.15 liber.

 

11. Jak a kde nahlásit změnu adresy nebo jména

Nezapomeňte včas nahlásit případnou změnu adresy nebo jména, předejdete tak zbytečným potížím. Více informací na webu HMRC.

Způsoby nahlášení změny adresy:

  1. Doporučuji poslat doporučeným dopisem.
  2. Telefonicky (pracovní hodiny Po – Pá 8.30 – 17.00 hod.)

Připravte se na to, že telefonní linky jsou často přetížené a není neobvyklé čekat na spojení s pracovníkem 30 minut i více.

Tip: Ideální je volat hned ráno. Z ČR zadejte předvolbu Velké Británie 0044, následuje telefonní číslo bez zadání první nuly (v dopise od HMRC je číslo v tomto formátu 0300 200 3310). Vytočte 00 44 300 200 3310.

 

12. Osvobození od placení do Národního pojištění – formulář CF 10

Každý rok je určena přesná částka cca 5 400 libry. Pokud jste nevydělali více jak 5 440 liber neplatíte do Národního pojištění. Můžete si zažádat i o osvobození od placení Národní pojistky „National Insurance Contributions“.

Berte na zřetel, že poté se nebude doba práce ve Velké Británii započítávat do důchodu.

 

13. Co zařídit po návratu z Velké Británie

  • zrušit živnost online (pokud jste tak neučinili už před odjezdem)
  • registrace na Úřadu práce ČR
  • registrace na zdravotní pojišťovně
  • zajít zažádat o evropský formulář U1 (starší varianta E 301), pokud už nemáte vyřízeno ještě před odjezdem z Velké Británie, na pobočku Úřadu práce EURES (pro Pražáky je v ulici Domažlická 11 na Praze 3). Telefonní kontakt 950 178 030. Na tyto dvě čísla jsem osobně volala koncem března 2018. Proč, popisuji na konci článku.
14. Moje zkušenost z placení daní po návratu do ČR
  • V říjnu 2016 jsem řešila poslední daňové přiznání za daňové období duben 2015 – březen 2016. Aspoň jsem si tehdy myslela, že je poslední.:)
  • Už na mou českou adresu mi úřad HMRC poslal formulář, který jsem vyplnila dle postupu z minulých dvou let a koncem září odeslala na HMRC.
  • Určenou částku jsem poslala online přes internetbanking z účtu u Barclays banky, který jsem ještě měla aktivní. Vše proběhlo v pořádku.
  • V létě 2017 mi přišel další daňový formulář na období, kdy jsem už v Anglii vůbec nepracovala a nežila. Brala jsem to jako omyl, ale raději jsem ho chtěla odeslat s informací, že už se mě daňové přiznán za toto období netýká. Jenže jsem v té době řešila refinancování hypotéky a na připravený formulář jsem položila ty hypoteční a na odeslání pozapomněla…
  • Potíže začaly začátkem roku 2018, kdy jsem obdržela výzvu o zaslání přiznání online, ať si včas napíšu o PIN, které je k tomu potřeba. Vše bych musela zvládnout do 31. ledna. To už jsem nestihla, protože dopis se ke mně dostal poslední lednový den.
  • Zaslala jsem dopis s přiloženou kopií o zrušení živnosti na konci roku 2015 a vysvětlením, proč jsem daňové přiznání nezaslala. Na dopis nikdo nereagoval.
  • V březnu mi přišla upomínka s únorovým datem a penále 100 £  (při dodatečném zaslání do jednoho měsíce) a informací o pokutě 1 000 liber (při zaslání do tří měsíců) procentuální narůstání úroků za nezaplacené daně.
15. Řešení mé situace
To už jsem byla silně nervozní a začala věc intenzivně řešit.
  • Poslala jsem e-maily na lidi a organizace, zabývající se prací a daněmi ve Velké Británii s prosbou o radu.
  • Hned druhý den jsem měla v e-mailové schránce první odpověď, která se shodovala s mým názorem, že nejlepším a nejrychlejším řešením je zavolat přímo na HMRC.
  • Volala jsem na EURES (Ministerstvo práce a sociálních věcí) na pražskou pobočku s telefonním číslem +420 950 178 030.
  • Úředník mi sdělil, že nejlepší je kontaktovat je telefonicky.
  • Pokud budu mít podezření na nesprávný postup, mohu se obrátit na organizaci Solvit (pomoc při nesprávné aplikaci práva EU ze strany veřejnoprávných orgánů). Víc neporadí, mají prý na starosti velký počet zemí a nemají podrobnější informace, ani další možnosti, jak věc řešit.
  • Solvit daný úřad upozorní na to, jaká máte práva, a pokusí se spolu s ním váš problém vyřešit.
  • Požádala jsem úředníka o telefon na Solvit, ale nevěděl (mám si najít na internetu). Při psaní tohoto článku jsem zjistila, že je kontakt uveden přímo na jejich webu s plno dalšími užitečnými odkazy. Např. na Europass, Erasmus +, Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, Europe Direct, EurActiv.cz atd.
16. Průběh telefonátu na HMRC (19. března 2018)

Před telefonátem jsem si připravila tyto údaje:

  • důvod telefonátu
  • jméno a adresa
  • číslo NIN
  • číslo UTR

Samotný telefonát:

  • vytočení čísla 00 44 300 200 3310
  • 15 minut čekání, až přijdu na řadu (hraje neutrální hudba a občas mi hlas sdělí, že budu přepojena na jednoho z poradců, jak nejdříve to bude možné)
  • 14 minut vyřizování (nejdřív jsem mluvila s jednou úřednicí, která mě po zjištění důvodu volání přepojila na kolegyni)

Další doplňující dotazy:

I přestože jsem hned na začátku hovoru sdělila, že od konce roku 2015 už ve Velké Británii nepracuji a vrátila jsem se zpátky domů do ČR, musela jsem odpovídat na otázky úřednice týkající se příjmu z důchodu, dávek, z nemovitostí, dědictví, darů či dalších příjmů z jiných zdrojů. Na všechny dotazy jsem odpověděla ne. Poté mi úřednice sdělila, že zruší penále a nemusím nic platit.

Pošlou mi potvrzující dopis, pak budu na 100% vědět, že mám vše vyřízeno a nastane můj osobní daňový happy end, na který se už moc těším.

Po telefonátu jsem si dala panáka rumu, co zbyl od pečení. 🙂

Držím vám palce, ať vše okolo daní zvládnete a případné obtíže zdárně vyřešíte i bez panáka.

UPDATE:

Ve středu 11. 4. 2018 se ve schránce objevila známá hnědá obálka značící očekávaný dopis z HMRC.

Sdělují, že souhlasí s tím, že nemusím podávat daňové přiznání za daňový rok 2016-2017 z důvodů, které jsem jim sdělila.

„You told us that for the tax year 2016-2017 you no longer need to send us a Self Assessment tax return. We agree and withdraw the tax return we sent you for 2016-2017.“

Dále se v dopise píše, že pokutu za nevyplnění daňového přiznání zruší. 🙂

 „We will cancel the penalties that we charged you for not filing the 2016-2017 tax return on time.“

Důvod proč jsem vůbec měla nahlásit, že si myslím, že nemusím posílat daň. přiznání jsem našla v tomto odstavci na webu.

Dozvěděla jsem se, že v případě obdržení požadavku na zaslání přiznání, se musí dát vědět, že se domníváme, že nemusíme za dané období daňové podání podávat.

„If you get an email or letter from HM Revenue and Customs (HMRC) telling you to send a return but you don’t think you need to, check if you need to send a return.

If you don’t need to send a return, you must tell HMRC either:

  • online – you’ll need to set up a Government Gateway account if you don’t have one
  • by phone or post

You may have to pay a penalty if you don’t tell HMRC.“

 

Adéla

Milovnice Anglie a trenérka mluvené angličtiny

pro začátečníky a mírně pokročilé

Více informací o tréninku mluvené angličtiny se dozvíte v hlavním menu pod záložkou Trénink AJ

Adéla
"Miluju Anglii a angličtinu a svou vášeň šířím dál jako trenérka mluvené angličtiny pro začátečníky a mírně pokročilé, včetně sama sebe. Jsem "průvodkyní" do Anglie, abyste si i vy mohli plnit své sny - žít, pracovat nebo cestovat po Anglii a domluvili se, a to i bez perfektní angličtiny."
Ve 40 letech jsem si odjezdem do Anglie splnila dávný sen a zároveň vyřešila těžkou životní situaci. Z plánovaného roku jako Au Pair, bylo dalších dva a půl na pozici pečovatelky a hospodyně.
Jsem autorkou e-booku Jak odstrojit 13 strašáků, kteří Ti brání odjet do Anglie, který vás posune blíže ke konečnému rozhodnut.
Své zkušenosti a praktické rady, jak vše zrealizovat předává v manuálu Jak uspět v Anglii i bez peněz a jen se základy AJ.
Mou cestu za angličtinou a do Anglie najdete zde.
Adéla je zakladatelkou i dalšího projektu s názvem Ženy ve světě. Aktuálně píšu knihu na podkladě skutečných zážitků, kde líčím strasti a slasti dvou AP, jedné 20leté (má sestra) a druhé 40leté (mě) s názvem ZE ZOUFALSTVÍ DO ANGLIE aneb AU PAIR VE 40 vs. ve 20.

Vidíte se už v letadle do Anglie, ALE máte strach?

S e-bookem ZDARMA budete blíže ke konečnému rozhodnutí.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů